پتروشیمی سبلان به بهره‌برداری رسید

پتروشیمی سبلان به بهره‌برداری رسید

پتروشیمی سبلان به بهره‌برداری رسید

پتروشیمی سبلان به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول به ارزش ۴۱۲ میلیون دلار با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، شرکت صنایع پتروشیمی سبلان با هدف تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول گرید AA صبح امروز (پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه) با دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به‌صورت ویدئوکنفرانس بهره‌برداری شد.

پتروشیمی سبلان با مجموع ۴۰۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری فاز ۲ پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس احداث و این میزان سرمایه از محل آورده سهامداران، فاینانس خط اعتباری چین و تسهیلات کوتاه‌مدت تأمین شده است؛ شرکت انرژی سپهر با ۹۹.۹۶ درصد سهامدار اصلی و پتروشیمی دنا، شرکت سرمایه‌گذاری سیراف انرژی، شرکت تجارت بین‌الملل سکو و شرکت قطب پتروشیمی سپهر لاوان دیگر سهامداران این شرکت هستند.

خوراک مورد نیاز پتروشیمی سبلان یک میلیون تن گاز طبیعی در سال است که از طریق خط سراسری گاز از سوی شرکت پتروشیمی دماوند تأمین می‌شود و ارزش فروش محصولات این مجتمع سالانه ۴۱۲ میلیون دلار پیش‌بینی شده است، همچنین اجرای پتروشیمی سبلان برای ۴۲۰۰ نفر در دوران ساخت و ۸۳۴ نفر در دوران بهره‌برداری اشتغال‌ ایجاد کرده است.

لیسانس، مهندسی پایه و خرید تجهیزات انحصاری از شرکت هالدر تاپسویی، مهندسی تفصیلی و خرید دیگر تجهیزات از شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک) و سیویل و نصب تجهیزات از سوی شرکت کیسون انجام شده است.

امروز (پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه) با افتتاح سه طرح پتروشیمی سبلان، مسجدسلیمان و اکسیر حلال عسلویه، پرونده بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی در یک سال که از سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده بود، بسته و تعهد افزایش ۲۵ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی نیز به‌طور کامل محقق می‌شود.