افزایش فروش نفت ایران به چین و رکود بازار برای برزیل و روسیه

افزایش فروش نفت ایران به چین و رکود بازار برای برزیل و روسیه

افزایش فروش نفت ایران به چین و رکود بازار برای برزیل و روسیه

افزایش صادرات نفت ایران به چین باعث رکود بازار تامین کنندگان قبلی پکن شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، رکورد واردات نفت چین از ایران باعث کاهش درخواست این کشور برای خرید نفت از رقبای ایران مانند برزیل، آنگولا و روسیه شده و همین مسئله باعث شده که بازارهای نفتی این کشورها به سمت اروپا و هند تغییر یابد.

صادرات نفت ایران به چین از اواخر 2019 و به دلیل تحریم های شدید آمریکا کاهش یافت اما از اواخر سال گذشته میلادی و پس از افزایش قیمت به بالای 60 دلار و پیش بینی احتمال رفع تحریم های آمریکا علیه ایران رو به افزایش گذاشت.

به گزارش ریفینیتو اویل ریسرچ، چین بین ماه نوامبر و مارس روزانه 557 هزار بشک نفت ایران را دریافت کرده که این میزان برابر با سطح فروش نفت ایران پیش از اعمال تحریم های ترامپ علیه تهران در سال 2019 است.

اغلب نفت ایران وارد بندر شاندونگ شده که هاب چین برای پالایشگاه های مستقل به شمار می رود. یکی از تجار چینی نفت در شاندونگ پایین بودن قیمت 6 تا 7 دلاری نفت ایران به نسبت چین را یکی از عوامل جذاب برای گرایش خریداران به نفت ایران می داند. یک تاجر دیگر دراین باره گفت که تامین کنندگان نفت از آمریکای جنوبی تا غرب افریقا و دریای شمال باتوجه به کاهش تقاضای چین به دنبال یافتن بازارهای جدیدی هستند.

به نظر می‌رسد برزیل و آنگولا بیشترین ضرر را از این موضوع داشته‌اند. صادرات نفت از برزیل به چین که در سال گذشته با سبقت از آنگولا به چهارمین تامین کنند نفت چین تبدیل شد به لطف قیمتهای جذاب در ماه ژانویه و فوریه در مقایسه با سال قبل 36 درصد کاهش یافت.